Il seguente decalogo è stato scritto da Sybil F. Partridge nel 1916 e fu da lei utilizzato nei seminari che tenne negli anni ’20 e ’30. In seguito fu riutilizzato e copiato più volte, tanto da essere, infine, attribuito nientepopodimeno che a Papa Giovanni XXIII, come si può vedere sul sito del Vaticano. Siccome si tratta di una vera e propria gemma letteraria, mi sembra giusto che il credito dell’opera vada alla sua vera Autrice. Sono parole di saggezza che hanno aiutato e confortato milioni di persone, la maggior parte delle quali non sa nemmeno chi ringraziare, ragion per cui, oggi, con questa piccola nota, vorrei dar loro voce e dire: “Grazie Sybil”.

1. Solo per oggi sarò felice. Ciò presuppone che ciò che disse Abraham Lincoln sia vero, cioè che «la maggior parte delle persone sono felici quando credono di esserlo». La felicità viene da dentro, non è una questione di esteriorità.

2. Solo per oggi cercherò di adattare me stessa a ciò che è, senza cercare di conformare tutto ai miei desideri. Prenderò la mia famiglia, i miei affari, e la mia fortuna come vengono e mi adatterò ad essi.

3. Solo per oggi mi prenderò cura del mio corpo, lo terrò in forma, lo rispetterò, lo nutrirò e non ne abuserò, né lo trascurerò, in modo che possa essere una macchina perfetta per i miei scopi.

4. Solo per oggi cercherò di rafforzare la mia mente. Voglio imparare qualcosa di utile. Non sarò una fannullona mentale. Voglio leggere qualcosa che richiede sforzo, pensiero e concentrazione.

5. Solo per oggi eserciterò la mia anima in tre modi: farò una buona azione senza farlo sapere a nessuno e farò almeno due cose che non voglio fare, come suggerisce William James, solo per esercizio.

6. Solo per oggi sarò piacevole. Avrò cura del mio aspetto, vestendomi possibilmente cogli abiti di sempre, parlerò a voce bassa, sarò cortese, generosa di lodi, non criticherò gli altri, né li incolperò di nulla e non cercherò di disciplinare né di migliorare nessuno.

7. Solo per oggi cercherò di vivere soltanto questa giornata senza affrontare tutti i problemi della mia vita in una volta sola. Per dodici ore posso ben fare cose che mi spaventerebbero se dovessi farle per tutta la vita.

8. Solo per oggi avrò un programma. Scriverò ciò che penso di fare ogni ora. Forse non lo seguirò esattamente, ma ne avrò uno. Ciò eliminerà due parassiti, la fretta e l’indecisione.

9. Solo per oggi avrò una mezz’ora tranquilla tutta per me e mi rilasserò. In questa mezz’ora a volte penserò a Dio, al fine di ottenere una prospettiva migliore della mia vita.

10. Solo per oggi non avrò paura, soprattutto non voglio aver paura di essere felice, di godere di ciò che è bello, di amare e di credere che coloro che amo mi amino.

Scritto da Sybil F. Partridge nel 1916 e pubblicato nel 1951 nel libro How To Stop Worrying, And Start Living di Dale Carnegie, tradotto in italiano e pubblicato col titolo Come vincere lo stress e cominciare a vivere da Bompiani.

Versione originale in lingua inglese

Just For Today

Sybil F. Partridge

1. Just for today I will be happy. This assumes that what Abraham Lincoln said is true that, “Most folks are about as happy as they make up their minds to be.” Happiness is from within; it is not a matter of externals.

2. Just for today I will try to adjust myself to what is, and not try to adjust everything to my own desires. I will take my family, my business, and my luck as they come and fit myself to them.

3. Just for today I will take care of my body. I will exercise it, care for it, nourish it, not abuse it nor neglect it, so that it will be a perfect machine for my bidding. 4. Just for today I will try to strengthen my mind. I will learn something useful. I will not be a mental loafer. I will read something that requires effort, thought, and concentration.

5. Just for today I will exercise my soul in three ways: I will do somebody a good turn and not get found out. I will do at least two things I don’t want to do, as William James suggests, “just for exercise.”

6. Just for today I will be agreeable. I will look as well as I can, dress as becomingly as possible, talk low, act courteously, be liberal with praise, criticize not at all, nor find fault with anything, and not try to regulate nor improve anyone.

7. Just for today I will try to live through this day only, not to tackle my whole life problem at once. I can do things for twelve hours that would appall me if I have to keep them up for a lifetime.

8. Just for today I will have a program. I will write down what I expect to do every hour. I may not follow it exactly, but I will have it. It will eliminate two pests – hurrying and indecision.

9. Just for today I will have a quiet half hour all by myself and relax. In this half hour, sometimes, I will think of God so as to get a little more perspective into my life.

10. Just for today I will be unafraid. Especially, I will not be afraid to be happy, to enjoy what is beautiful, to love, and to believe that those I love, love me.

Just For TodaySibyl F. Partridge

1. Just for today I will be happy. This assumes that what Abraham Lincoln said is true that,

“Most folks are about as happy as they make up their minds to be.” Happiness is from

within; it is not a matter of externals.

2. Just for today I will try to adjust myself to what is, and not try to adjust everything to my

own desires. I will take my family, my business, and my luck as they come and fit myself

to them.

3. Just for today I will take care of my body. I will exercise it, care for it, nourish it, not

abuse it nor neglect it, so that it will be a perfect machine for my bidding.

4. Just for today I will try to strengthen my mind. I will learn something useful. I will not

be a mental loafer. I will read something that requires effort, thought, and concentration.

5. Just for today I will exercise my soul in three ways: I will do somebody a good turn and

not get found out. I will do at least two things I don’t want to do, as William James

suggests, “just for exercise.”

6. Just for today I will be agreeable. I will look as well as I can, dress as becomingly as

possible, talk low, act courteously, be liberal with praise, criticize not at all, nor find

fault with anything, and not try to regulate nor improve anyone.

7. Just for today I will try to live through this day only, not to tackle my whole life problem

at once. I can do things for twelve hours that would appall me if I have to keep them up

for a lifetime.

8. Just for today I will have a program. I will write down what I expect to do every hour.

I may not follow it exactly, but I will have it. It will eliminate two pests – hurrying and

indecision.

9. Just for today I will have a quiet half hour all by myself and relax. In this half

hour, sometimes, I will think of God so as to get a little more perspective into my life.

10. Just for today I will be unafraid. Especially, I will not be afraid to be happy, to enjoy

what is beautiful, to love, and to believe that those I love, love me.